Expertise

Floreer Academie

Gedrag

Bijeenkomsten Expertisegroep Gedrag 24-25

di 5 nov | don 13 mrt |  3 juni |

Welkom bij de Expertisegroep Gedrag op de Floreer Academie!
Binnen de Expertisegroep Gedrag staat kennisdeling op het gebied van gedrag centraal. Of je nu een leerkracht, pedagogisch medewerker of gedragsspecialist bent, hier vind je waardevolle mogelijkheden om te leren en te groeien.

Doel van de Expertisegroep:
Ons doel is helder: we willen bijdragen aan beter onderwijs en een betere organisatie door kennis uit te wisselen. Dit doen we door deel te nemen aan drie bijeenkomsten. Daarnaast bouwen we een digitale verzamelplek op met materialen en informatie, waarbij ook ruimte is voor discussies. Denk aan presentaties, groepsplannen gericht op gedrag, pictogrammen, handboeken, observatieformulieren, boekentips en trainingen.

Inhoud van de Expertisebijeenkomsten:
Alle bijeenkomsten staan in het teken van sociaal-emotionele ontwikkeling. We beginnen met een algemene oriëntatie en zoomen gaandeweg in op specifieke onderwerpen. Het uitgangspunt is dat gedragsspecialisten de behandeling van deze onderwerpen direct kunnen toepassen in de praktijk op schoolniveau. We besteden veel aandacht aan praktische implementatie. Hoewel we een voorstel hebben voor de inhoud, zijn we flexibel en stemmen we af op de behoeften van deelnemers. Na elke bijeenkomst reflecteren we en kijken we vooruit. Komend schooljaar verzorgen we  een workshop burgerschap ‘omgaan met grensoverschrijdend gedrag’ en een workshop en een workshop executieve functies in de klas

Vragen over gedrag?
Heb je vragen over gedrag? Neem gerust contact op met Chrispijn Groenheide, leerkracht en gedragsspecialist op de J.P. Heijeschool. Je kunt hem bereiken via e-mail: chrispijn.groenheide@floreer.nl.

Ontdek ons aanbod:
Op deze pagina vind je niet alleen informatie over de bijeenkomsten, maar ook links en verwijzingen naar handige tutorials die je helpen het onderwijs optimaal vorm te geven

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Podcast

Een podcast/vodcast van Peter Heerschop en Marcel van Herpen

De wereld verandert met de dag. We zijn ons bewust van de onzekere toekomst. Wat betekent dat voor het onderwijs? Wat moeten we vasthouden? Wat kan anders? Wat moet fysiek en wat kan op afstand? Hoe gaan we verder? Het zijn de vragen van vandaag! Heerschop en Van Herpen gaan in gesprek met de experts: de kinderen en de leraren, maar ook met interessante gasten. Ze duiken de klas in en bespreken de kleine verhalen en de grote dromen. Onderwijs mag leren van het verleden, zich richten op de toekomst, maar kan alleen vandaag gegeven worden

Ted Talk

TED talk Rita Pierson: Why every kid needs a champion.

Rita Pierson, al 40 jaar docent, hoorde ooit een collega zeggen: “Ik word niet betaald om de kinderen aardig te vinden.” Haar reactie: “Kinderen leren niet van mensen die ze niet aardig vinden.” Een bezielende oproep aan leerkrachten om te geloven in hun leerlingen en verbindingen met hen aan te gaan op een persoonlijk, persoonlijk niveau.

 

 

 

 

Meldcode online training 24-25

Online cursus voor de Meldcode

27 jan 2025
De Trein van boos naar middel: samenwerken onder spanning
“De Trein van Boos naar Middel” is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. ‘De trein’ biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.
27 jan 2025
10 feb 2025
3 mrt 2025
12 mei 2025
26 mei 2025
2 jun 2025
16 jun 2025
8 sep 2025
22 sep 2025
13 okt 2025
27 okt 2025
12 mrt 2025
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 2
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
12 mrt 2025 Montessorischool Floriande
9 apr 2025 Montessorischool Floriande
19 mrt 2025
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 1
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
19 mrt 2025 Montessorischool Floriande
8 okt 2025
Theatervoorstelling: "Waar geen woorden voor zijn"

Ontdek een krachtige voorstelling over een belangrijk onderwerp. Theatergroep Jonge Klei brengt met "Waar geen woorden voor zijn" een voorstelling over seksueel kindermisbruik en de effecten daarvan op latere leeftijd. Een voorstelling over schuld, schaamte en loyaliteit. Maar ook over de verwarring tussen je speciaal voelen en afkeer van jezelf hebben. Over machteloze boosheid, bluffen en krachtig overleven. Loodzwaar? Nee, want humor werkt bevrijdend.

8 okt 2025 Joppe
5 nov 2025
Meidenvenijn, van Venijn naar Kwaliteit!

Meidenvenijn, herken je het? Heb je als leerkracht en begeleider soms het gevoel dat er iets speelt tussen de meisjes in je groep maar krijg je er de vinger niet achter? Heel begrijpelijk, omdat het onderlinge pestgedrag van meisjes zich meestal afspeelt onder de oppervlakte en daardoor lastig aan te pakken is. Ook de meisjes zelf snappen vaak niet wat hun eigen gedrag bij de ander teweegbrengt. Maar hoe haal je nu het venijn uit je groep? En wat is eigenlijk het verschil in pestgedrag van meisjes en jongens?

5 nov 2025 Nog nader te bepalen
26 nov 2025 Nog nader te bepalen