Expertise

Floreer Academie

Gedrag

Bijeenkomsten Expertisegroep Gedrag 24-25

di 5 nov | don 13 mrt |  3 juni |

Welkom bij de Expertisegroep Gedrag op de Floreer Academie!
Binnen de Expertisegroep Gedrag staat kennisdeling op het gebied van gedrag centraal. Of je nu een leerkracht, pedagogisch medewerker of gedragsspecialist bent, hier vind je waardevolle mogelijkheden om te leren en te groeien.

Doel van de Expertisegroep:
Ons doel is helder: we willen bijdragen aan beter onderwijs en een betere organisatie door kennis uit te wisselen. Dit doen we door deel te nemen aan drie bijeenkomsten. Daarnaast bouwen we een digitale verzamelplek op met materialen en informatie, waarbij ook ruimte is voor discussies. Denk aan presentaties, groepsplannen gericht op gedrag, pictogrammen, handboeken, observatieformulieren, boekentips en trainingen.

Inhoud van de Expertisebijeenkomsten:
Alle bijeenkomsten staan in het teken van sociaal-emotionele ontwikkeling. We beginnen met een algemene oriëntatie en zoomen gaandeweg in op specifieke onderwerpen. Het uitgangspunt is dat gedragsspecialisten de behandeling van deze onderwerpen direct kunnen toepassen in de praktijk op schoolniveau. We besteden veel aandacht aan praktische implementatie. Hoewel we een voorstel hebben voor de inhoud, zijn we flexibel en stemmen we af op de behoeften van deelnemers. Na elke bijeenkomst reflecteren we en kijken we vooruit. Komend schooljaar verzorgen we  een workshop burgerschap ‘omgaan met grensoverschrijdend gedrag’ en een workshop en een workshop executieve functies in de klas

Vragen over gedrag?
Heb je vragen over gedrag? Neem gerust contact op met Chrispijn Groenheide, leerkracht en gedragsspecialist op de J.P. Heijeschool. Je kunt hem bereiken via e-mail: chrispijn.groenheide@floreer.nl.

Ontdek ons aanbod:
Op deze pagina vind je niet alleen informatie over de bijeenkomsten, maar ook links en verwijzingen naar handige tutorials die je helpen het onderwijs optimaal vorm te geven

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Podcast

Een podcast/vodcast van Peter Heerschop en Marcel van Herpen

De wereld verandert met de dag. We zijn ons bewust van de onzekere toekomst. Wat betekent dat voor het onderwijs? Wat moeten we vasthouden? Wat kan anders? Wat moet fysiek en wat kan op afstand? Hoe gaan we verder? Het zijn de vragen van vandaag! Heerschop en Van Herpen gaan in gesprek met de experts: de kinderen en de leraren, maar ook met interessante gasten. Ze duiken de klas in en bespreken de kleine verhalen en de grote dromen. Onderwijs mag leren van het verleden, zich richten op de toekomst, maar kan alleen vandaag gegeven worden

Ted Talk

TED talk Rita Pierson: Why every kid needs a champion.

Rita Pierson, al 40 jaar docent, hoorde ooit een collega zeggen: “Ik word niet betaald om de kinderen aardig te vinden.” Haar reactie: “Kinderen leren niet van mensen die ze niet aardig vinden.” Een bezielende oproep aan leerkrachten om te geloven in hun leerlingen en verbindingen met hen aan te gaan op een persoonlijk, persoonlijk niveau.

 

 

 

 

Meldcode online training 24-25

Online cursus voor de Meldcode

30 aug 2024
Kanjertraining (herhaling B en C licentie)
30 aug 2024 De Zwaan (locatie Plantsoenlaan)
30 aug 2024
Kanjertraining Basis licentie A

Kanjertraining basis op de Zwaan met als eerste bijeenkomst vrijdag in de laatste week van de zomervakantie!

Ook beschikbaar voor deelnemers van andere scholen!

30 aug 2024 De Zwaan (locatie Plantsoenlaan)
11 sep 2024 De Zwaan (locatie Plantsoenlaan)
6 dec 2024 De Zwaan (locatie Plantsoenlaan)
18 sep 2024
Taakspel 3 t/m 8

Taakspel

Het doel van Taakspel is dat onrustig en storend gedrag afneemt. Hierdoor kunnen de leerlingen en de leerkracht efficiënter en taakgerichter werken.

18 sep 2024 Nog nader te bepalen
22 jan 2025 Nog nader te bepalen
16 apr 2025 Nog nader te bepalen
2 okt 2024
Meidenvenijn en de Ringaanpak

In een klas is ‘meidenvenijn’ zelden alleen maar het probleem van de meisjes….. Het fenomeen vindt plaats binnen de groep en heeft direct effect op het groepsklimaat. Het is daarmee een onderdeel van het totale groepsklimaat. Aandacht voor het systemische geheel is daarom belangrijk (leiderschap, communicatie, groepsfases en context).

2 okt 2024 De Optimist
9 okt 2024 De Optimist
23 okt 2024
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 1
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
23 okt 2024 Nog nader te bepalen
11 dec 2024 Nog nader te bepalen
13 jan 2025
De Trein van boos naar middel: samenwerken onder spanning
“De Trein van Boos naar Middel” is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. ‘De trein’ biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.
13 jan 2025 Nog nader te bepalen
27 jan 2025
10 feb 2025
3 mrt 2025
12 mei 2025
26 mei 2025
2 jun 2025
16 jun 2025
8 sep 2025
22 sep 2025
13 okt 2025
27 okt 2025
12 mrt 2025
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 2
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
12 mrt 2025 Nog nader te bepalen
9 apr 2025 Nog nader te bepalen