Doelgroep

Floreer Academie

Startende leerkracht

Bijeenkomsten Startende leerkracht 25-26:

Do. 30 okt | Di. 13 jan | Wo 21 mei | Tijd: 15.45-17.15 uur

Als je als leraar net van de opleiding afkomt, ben je startbekwaam. Om je verder te ontwikkelen tot basis- en vakbekwaamheid is het nodig om praktijkervaring op te doen. Goede begeleiding in het begin van de carrière van startende leerkrachten versnelt deze ontwikkeling, zorgt voor beter onderwijs en minder uitval van startende leraren.

Floreer ondersteunt de professionele ontwikkeling van hun startende leerkrachten. In een driejarig inductieprogramma voor starters krijg je begeleiding van een maatje, een schoolcoach en een beeldcoach. Samen werk je aan jouw eigen leervragen.

Onderdeel van het inductieprogramma is dit driejarige doelgroep-traject Als startende leerkracht zit je namelijk met veel vragen. Hiervoor kun je bij je collega’s terecht, maar het is ook fijn om je ervaring te delen met andere starters. Het doel van dit netwerk is het ontmoeten van andere starters, het leren van elkaar en van zeer ervaren collega leerkrachten en onderwijsexperts.
Samen gaan we aan de slag met vraagstukken die je als startende leerkracht tegen kunt komen. Jouw eigen leerproces met je eigen leervragen staat hierbij centraal.
In de bijeenkomsten van deze doelgroep is aandacht voor drie aspecten:
1. Het functioneren in de klas/het team
2. Het functioneren in de school
3. Je professionele ontwikkeling
Het eerste jaar ligt de focus op het kennismaken met de school en de leerlingen, op het overleven en het in de vingers krijgen van het vak. In het tweede jaar ligt de focus op het verdiepen van de kennismaking, het vinden van je draai, het onder de knie krijgen van het vak en het bijdragen aan de school.

De doelgroep bijeenkomsten vinden drie keer per jaar plaats en zullen worden begeleid door Janneke Lonnee en Wendela Verweij

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Wendela Verweij:  wendela.verweij@floreer.nl of Janneke Lonnee: janneke.lonnee@floreer.nl.

 

Auris individuele cursussen Taalontwikkelingsstoornissen 25-26 (geen vaste data)

Via Auris kun je verschillende trainingen volgen om je kennis te vergroten op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen.

 

Meldcode online training 25-26

Online cursus voor de Meldcode

10 dec 2025
Ontdek de Toekomst: Generatieve AI in het Basisonderwijs optie 2

Generatieve AI stelt scholen voor nieuwe uitdagingen bij het vormgeven van hun onderwijs en toetsing. Voorbeelden zoals ChatGPT en Copilot laten zien hoe krachtig deze technologie kan zijn. Maar wat is generatieve AI precies? Hoe werkt het? En hoe kan het in het onderwijs worden toegepast? Ontdek de mogelijkheden en leer hoe je deze innovatieve technologie kunt integreren in je lessen om het leerproces te verrijken en te transformeren.

10 dec 2025 Daltonschool Het Palet
28 jan 2026 Daltonschool Het Palet
20 mei 2026 Daltonschool Het Palet
5 jan 2026
Body Balance

Body Balance is een mix van bewegingen uit Yoga, Tai Chi en Pilates. Het biedt je een moment van rust en ontspanning weg van het dagelijkse leven, en bevordert zowel je fysieke als mentale gezondheid. 

5 jan 2026 Twickel
12 jan 2026 Twickel
19 jan 2026 Twickel
26 jan 2026 Twickel
2 feb 2026 Twickel
12 jan 2026
Soepel communiceren in oudergesprekken bij WijWijzer

Een inspirerende en praktijkgerichte training van drie bijeenkomsten, waarbij de deelnemers concrete handvatten krijgen om met zelfvertrouwen en op professionele wijze (lastige) oudergesprekken te voeren.

12 jan 2026 Nog nader te bepalen
17 mrt 2026 Nog nader te bepalen
16 apr 2026 Nog nader te bepalen
14 jan 2026
Omgaan met storend en ongewenst gedrag in de onderbouw
Het omgaan met kleuters of jonge kinderen in groep 3 en 4, die erdoorheen praten, opstaan, rondlopen, driftig zijn of lang huilen, kan een flinke uitdaging zijn. In deze training leer je hoe je dit gedrag kunt herkennen en begrijpen, en ontdek je welke strategieën je kunt toepassen om positief gedrag te stimuleren. Schrijf je in en ontwikkel de tools die je nodig hebt om een positieve en veilige leeromgeving te creëren voor jouw kleuters of leerlingen van groep 3-4
14 jan 2026 De Boog
3 mrt 2026
Effectief Rekenen

Maak van elke rekenles een succes! Wil jij meer grip krijgen op jouw rekenlessen en écht het verschil maken voor je leerlingen? In deze praktische training duiken we samen in de bouwstenen van effectief rekenonderwijs. We hebben aandacht voor hoe je jouw rekenlessen didactisch en organisatorisch vormgeeft, afgestemd op de behoeften van de leerlingen. We besteden daarbij ook aandacht aan hoe je met concreet materiaal de rekenles kan versterken en hoe je de rekenmethode effectief in kan zetten.

3 mrt 2026 Nog nader te bepalen
17 mrt 2026 Nog nader te bepalen
5 mrt 2026
Wizz Masterclass Zonder Taal geen Rekenen
In de wereld van rekenen is taal onmisbaar. Denk aan termen zoals splitsen, minder dan, deel van een geheel, oppervlakte uitrekenen waarbij de lengte x de breedte moet worden begrepen en waar moeten worden gerekend in contexten en in probleemsituaties. In deze Masterclass+ duiken we dieper in de relatie tussen taal en rekenen, omdat deze onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. 
5 mrt 2026 Nog nader te bepalen
26 mrt 2026 Nog nader te bepalen
10 mrt 2026
Executieve functies bij kleuters

Tijdens de  training Executieve functies bij kleuters kijken we naar wat executieve functies nu eigenlijk zijn en waarom het juist zo belangrijk is om deze in de kleuterleeftijd te stimuleren en hoe je dat in de klas zou kunnen doen. 

10 mrt 2026 Nog nader te bepalen
14 apr 2026 Nog nader te bepalen
9 apr 2026
Ontdek de Toekomst: Generatieve AI in het Basisonderwijs

Generatieve AI stelt scholen voor nieuwe uitdagingen bij het vormgeven van hun onderwijs en toetsing. Voorbeelden zoals ChatGPT en Copilot laten zien hoe krachtig deze technologie kan zijn. Maar wat is generatieve AI precies? Hoe werkt het? En hoe kan het in het onderwijs worden toegepast? Ontdek de mogelijkheden en leer hoe je deze innovatieve technologie kunt integreren in je lessen om het leerproces te verrijken en te transformeren.

9 apr 2026 dr. JP Heijeschool