Doelgroep

Floreer Academie

Intern begeleider

IB Floreer overleg 24-25 

19 sept | 17 okt | 7 nov | 10 dec | 28 jan | 27 feb | 11 mrt | 1 apr | 19 juni |

Op deze pagina vind je trainingen, workshops, die intern begeleiders helpen hun werk zo goed mogelijk vorm te geven.

 

 

 

Auris individuele cursussen Taalontwikkelingsstoornissen (geen vaste data)

Via Auris kun je verschillende trainingen volgen om je kennis te vergroten op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen.

 

Landelijke IB-dag

Landelijk IB/KC dag voor intern begeleiders.

 

10 feb 2025
De Trein van boos naar middel: samenwerken onder spanning
“De Trein van Boos naar Middel” is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. ‘De trein’ biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.
10 feb 2025
3 mrt 2025
12 mei 2025
26 mei 2025
2 jun 2025
16 jun 2025
8 sep 2025
22 sep 2025
13 okt 2025
27 okt 2025
12 feb 2025
Zien is snappen. Meertaligheid en NT2

De Training ‘Zien is snappen’ is gebaseerd op het gelijknamige boek.

De training geeft de deelnemers in 4 dagdelen inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. 

12 feb 2025 dr. JP Heijeschool
12 mrt 2025 dr. JP Heijeschool
9 apr 2025 dr. JP Heijeschool
12 feb 2025
Pilates 2025

Pilates werken aan een goede houding en stabiliteit 

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is.

12 feb 2025 IJwegschool
26 feb 2025 IJwegschool
5 mrt 2025 IJwegschool
12 mrt 2025 IJwegschool
19 mrt 2025 IJwegschool
26 mrt 2025 IJwegschool
2 apr 2025 IJwegschool
9 apr 2025 IJwegschool
12 mrt 2025
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 2
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
12 mrt 2025 Montessorischool Floriande
9 apr 2025 Montessorischool Floriande
19 mrt 2025
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 1
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
19 mrt 2025 Montessorischool Floriande
24 sep 2025
Close Reading: begrijpend lezen en luisteren groep 1 t/m 8 schooljaar 25-26

Begrijpend lezen en luisteren Close Reading.

Close Reading, werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs: een verdiepende manier van begrijpend lezen en luisteren waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat.

24 sep 2025 De Tovercirkel
12 nov 2025 De Tovercirkel
4 mrt 2026 De Tovercirkel
8 okt 2025
Theatervoorstelling: "Waar geen woorden voor zijn"

Ontdek een krachtige voorstelling over een belangrijk onderwerp. Theatergroep Jonge Klei brengt met "Waar geen woorden voor zijn" een voorstelling over seksueel kindermisbruik en de effecten daarvan op latere leeftijd. Een voorstelling over schuld, schaamte en loyaliteit. Maar ook over de verwarring tussen je speciaal voelen en afkeer van jezelf hebben. Over machteloze boosheid, bluffen en krachtig overleven. Loodzwaar? Nee, want humor werkt bevrijdend.

8 okt 2025 Joppe
30 okt 2025
Ontdek de Toekomst: Generatieve AI in het Basisonderwijs

Generatieve AI stelt scholen voor nieuwe uitdagingen bij het vormgeven van hun onderwijs en toetsing. Voorbeelden zoals ChatGPT en Copilot laten zien hoe krachtig deze technologie kan zijn. Maar wat is generatieve AI precies? Hoe werkt het? En hoe kan het in het onderwijs worden toegepast? Ontdek de mogelijkheden en leer hoe je deze innovatieve technologie kunt integreren in je lessen om het leerproces te verrijken en te transformeren.

30 okt 2025
20 nov 2025
9 apr 2026
4 nov 2025
AutismeBelevingsCircuit: Ervaar autisme zoals nooit tevoren!
Het AutismeBelevingsCircuit biedt leerkrachten een unieke kans om te voelen wat autisme kan betekenen. Laat je zintuigen je misleiden, ontdek de grenzen van wat mogelijk is, en ervaar zelf waar anderen alleen over schrijven.
4 nov 2025
5 nov 2025
Meidenvenijn, van Venijn naar Kwaliteit!

Meidenvenijn, herken je het? Heb je als leerkracht en begeleider soms het gevoel dat er iets speelt tussen de meisjes in je groep maar krijg je er de vinger niet achter? Heel begrijpelijk, omdat het onderlinge pestgedrag van meisjes zich meestal afspeelt onder de oppervlakte en daardoor lastig aan te pakken is. Ook de meisjes zelf snappen vaak niet wat hun eigen gedrag bij de ander teweegbrengt. Maar hoe haal je nu het venijn uit je groep? En wat is eigenlijk het verschil in pestgedrag van meisjes en jongens?

5 nov 2025 Nog nader te bepalen
26 nov 2025 Nog nader te bepalen