Preventie laaggeletterdheid en goed omgaan met dyslexie

Overzicht Trainingen

Preventie laaggeletterdheid, goed omgaan met dyslexie

Doelgroep

  • Leerkrachten groep 1 t/m 4
  • Ook geschikt voor taalcoördinatoren, intern begeleiders en onderwijsassistenten

Het leesniveau van de Nederlandse leerlingen daalt helaas op de internationale ranglijsten. Op dit moment is 33% van 15-jarigen in Nederland laaggeletterd. Dat zijn geen mooie cijfers om te zien en laaggeletterdheid kan voor problemen zorgen bij het functioneren in onze maatschappij. 

Het is zeker mogelijk om het percentage laaggeletterden naar beneden te krijgen. Er wordt veel onderzoek gedaan naar wat effectief leesonderwijs is. Daardoor weten we wat werkt als het om goed technisch leren lezen gaat. 

Dit proces begint niet in groep 3, maar start al in groep 1 en eigenlijk al ver daarvoor.

Tijdens deze cursus gaan we eerst kijken naar wat allemaal een rol speelt bij het leren lezen. Dat start bij het herkennen van klanken en eindigt bij het zelfstandig kunnen lezen en begrijpen van teksten. Leren lezen is heel complex en daarom gaan we tijdens de cursus in op de verschillende taaldomeinen. De verschillende taaldomeinen hebben ook invloed op elkaar en daarom zullen we ook ingaan op een geïntegreerd aanbod van de taalactiviteiten. 

Bijeenkomst 1:
Wat verstaan we onder laaggeletterdheid en hoe herken je het? 
Recente theorie over leesonderwijs 
Het urgentiebesef van goed (technisch-) leesonderwijs 
Fonologisch bewustzijn 
Rijke taalomgeving – woordenschat 

Bijeenkomst 2: verdieping op
Hoe leren kinderen lezen? 
Fonemisch bewustzijn en aanvankelijk lezen 
De invloed van spreken op leren lezen 
Rijke taalomgeving – thematisch werken 

Bijeenkomst 3: 
Dyslexie   
Interventies bij zwakke lezers 
Monitoren zwakke lezers 
Rijke taalomgeving – jeugdliteratuur 
Belang van een schoolbrede aanpak 

Tijdens de cursus worden wetenschappelijke inzichten en de praktijk continu met elkaar verbonden, zodat je er morgen in de klas gelijk mee aan de slag kan gaan maar ook je collega’s kunt inspireren.  

Aan het einde van de cursus heb je de handvatten om zelf lessen te ontwerpen waarbij je leerlingen een stevige basis geeft om tot goed technisch lezen te komen. 

Benodigd materiaal 
Bij de cursus wordt gebruik gemaakt van het boek ‘Technisch lezen in een doorlopende lijn’, geschreven door Marita Eskes.

‘Het beste Onderwijsboek van 2020’: ‘Technisch lezen in een doorlopende leerlijn’

Data:

  • woensdag 2 oktober 2024
  • woensdag 20 november 2024
  • woensdag 22 januari 2025

Tijd: 15.00-18.00

Studiemateriaal
Voor elke deelnemer wordt het boek Technisch lezen in een doorlopende lijn aangeschaft. Wanneer het aantal deelnemers bekend is, wordt het aantal benodigde boeken geïnventariseerd en besteld

Kosten: uit academie budget

Datum
2 oktober 2024
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
Nog nader te bepalen
Plekken vrij
20
Datum
20 november 2024
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
Nog nader te bepalen
Plekken vrij
20
Datum
22 januari 2025
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
Nog nader te bepalen
Plekken vrij
20