Meertaligheid, Nieuwkomers en NT2

Overzicht Trainingen

Deze training wordt samen met Meer Primair, WijWijzer en de Montessori vereniging Haarlemmermeer aangeboden. Er zijn 20 plaatsen die onderling verdeeld worden. Reserveren op deze pagina betekent niet automatisch dat je mee kunt doen. Dit hoor je zo spoedig mogelijk.

Steeds meer leerkrachten krijgen te maken met nieuwkomersleerlingen in hun groep. Dat roept vaak vragen op, zoals:

  • Hoe werkt het leren van een tweede taal? 
  • Hoe kan ik de meertaligheid van deze leerlingen benutten in mijn lessen? 
  • Wat is effectief als ik de woordenschat wil vergroten en de mondelinge taalvaardigheid en de begrijpend lees- en luistervaardigheid wil verbeteren?
  • Wat is effectieve interculturele communicatie en welke aspecten daarvan kan ik inzetten in mijn lessen?

In deze training van vier bijeenkomsten staan we stil bij waar jij allemaal mee te maken krijgt als er nieuwkomers in jouw klas komen. Je leert meer over de taalontwikkeling van leerlingen die Nederlands als tweede taal leren, en ook komen de belangrijkste aspecten van het verwerven van een tweede taal aan bod. Hierbij leggen we de link naar effectieve didactische modellen en bespreken we herkenbare praktijkvoorbeelden. Ook leer je meer over hoe belangrijk een sterk pedagogisch fundament in de klas is, waarbij er ruimte is voor culturele responsiviteit, waarbij de culturele achtergrond als bron voor het leren wordt beschouwd. Tot slot gaan we in op de praktische kant van het organiseren van het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen in jouw school en in jouw klas. 

Doelgroep
De training is bedoeld voor leerkrachten en onderwijsassistenten (van de scholen van Stichting Floreer, Meer Primair, WijWijzer en Montessori Vereniging Haarlemmermeer) die zich willen professionaliseren in het onderwijs aan nieuwkomers. In de bijeenkomsten krijgen de leerkrachten en onderwijsassistenten dezelfde informatie, waarbij we stil zullen staan bij wat de mogelijke bijdrage van onderwijsassistenten kan zijn.

Doelen 

  • Je hebt kennis over de tweede-taalontwikkeling en meertaligheid.
  • Je hebt een responsieve houding ten opzichte van de thuistalen van nieuwkomersleerlingen en hun culturele achtergronden.
  • Je kunt je aanbod afstemmen op de ondersteuningsbehoeften van nieuwkomersleerlingen.
     

 

Data:

  • 2 oktober 2024 Tijd 15.00 -18.00 uur
  • 6 november 2024 Tijd 15.00-18.00 uur
  • 8 januari 2025 Tijd 15.00-18.00 uur
  • 5 maart 2025 Tijd 15.00-18.00 uur

 

 

Uitvoering

De uitvoering van dit project wordt verzorgd door Lucca Visser, onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Lucca heeft les gegeven aan nieuwkomers.

 

Datum
2 oktober 2024
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
Nog nader te bepalen
Plekken vrij
10
Datum
6 november 2024
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
Nog nader te bepalen
Plekken vrij
10
Datum
8 januari 2025
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
Nog nader te bepalen
Plekken vrij
10
Datum
5 maart 2025
Tijd
15:00 - 18:00
Locatie
Nog nader te bepalen
Plekken vrij
10