Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Jonge kinderen met een cognitieve ontwikkelingsvoorsprong zijn er in alle soorten en maten. Zo zijn er bijvoorbeeld kinderen die geneigd zijn zich aan te passen aan de groep en kinderen die zich wat uitdagender gedragen. Als leerkracht kan het lastig zijn om te zien wat ze nodig hebben. En dat roept vragen op: Hoe kun je signalen van een cognitieve ontwikkelingsvoorsprong zo vroeg mogelijk herkennen? Hoe bied je een rijke speelleeromgeving en stimulerende denkactiviteiten aan, met het oog op signalering en verrijking? Daarover gaat het in deze workshop met het doel om handvatten te bieden voor ‘stimulerend signaleren’. Een aantal concrete materialen en middelen zullen behandeld worden, zoals de denksleutels en het venndiagram.
Bijeenkomst: Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
- Kenmerken ontwikkelingsvoorsprong
- Rijke speelleeromgeving
- Stimuleren & signaleren met denkactiviteiten
Opbrengstverwachting;
- Deelnemers zijn op de hoogte van kenmerken van een cognitieve ontwikkelingsvoorsprong
- Deelnemers hebben inspiratie voor het bieden van een rijke speelleeromgeving, ook voor leerlingen met een cognitieve ontwikkelingsvoorsprong
- Deelnemers hebben handvatten voor het stimuleren en signaleren van verschillende denkvaardigheden (o.a. met denksleutels en venndiagram)
Data:
- 18 november 2025
Tijden: 15.30-18.00 uur
