EDI basistraining

Overzicht Trainingen

EDI Training
Wil jij jouw lessen nog effectiever inrichten en de leerprestaties van je leerlingen verhogen? Expliciete directe instructie (EDI) is een wetenschappelijk onderbouwd model wat je hierbij kan helpen en de nodige handvatten geeft om de kwaliteit van jouw lessen naar een hoger plan te tillen! 

Voor wie
De training is bedoeld voor leerkrachten die kennis willen maken met het EDI model en willen leren hoe ze dit zelf concreet toe kunnen passen in hun lessen, om zo hun lessen effectiever in te richten en de leerprestaties van hun leerlingen te verhogen.


Wat het jou oplevert na afloop van de training: 
•    ken je het EDI model;
•    kan je diverse tools en technieken toepassen binnen alle verschillende stappen van een EDI les;
•    heb je aan de hand van het EDI-lessjabloon een les ontworpen en gegeven en hierop gereflecteerd;
•    kan je zelf meer EDI lessen ontwerpen;
•    ken je een concreet stappenplan om EDI verder te implementeren binnen jouw lesaanpak en de school.


Cursusprogramma
Dag 1

Tijdens de eerste bijeenkomst wordt het EDI model geïntroduceerd - wat houdt het model in en hoe werkt het in de praktijk? Ook wordt de wetenschappelijke onderbouwing van het model besproken en gaan we in op de vragen: wat maakt dit model effectief, en wat levert het toepassen ervan jou op als leerkracht? 

Vervolgens gaan we aan de slag met stap 1 van het EDI model: het opstellen van sterke lesdoelen en deze actief delen met je leerlingen. Je neemt een lesplan voor een les die je de komende tijd gaat geven mee, en gaat aan de slag met het omzetten van jouw bestaande lesdoelen (eventueel uit een methode) naar EDI doelen. 

Onderwerpen:
•    Toelichting EDI model en de verschillende stappen hiervan
•    Sterke leerdoelen
•    Lesdoelen (uit een methode) omzetten naar EDI doelen


Dag 2

Tijdens de tweede bijeenkomst gaan we verder aan de slag met de start van jouw les volgens het EDI model, door middel van het activeren van voorkennis. Hierbij krijg je inspirerende voorbeelden mee voor werkvormen die je toe kunt passen om de voorkennis van jouw leerlingen te activeren. 

Vervolgens gaan we verder in op de kern van jouw EDI les, startend met het geven van een goede instructie (onderwijzen van het concept, onderwijzen van de vaardigheid). Daarbij kijken we ook naar het controleren van begrip, wat je gedurende de kern van jouw les voortdurend blijft doen. We oefen met coachende vragen die je hierbij aan je leerlingen kan stellen.  

Onderwerpen:
•    Activeren van voorkennis in drie stappen
•    Concrete werkvormen voor het activeren van voorkennis
•    Instructie geven: vorm en inhoud
•    Controleren van begrip: het stellen van categorie vragen


Dag 3

Tijdens de derde bijeenkomst gaan we verder aan de slag met de kern van jouw EDI les. Je gaat oefenen met het begeleiden in oefening: we gaan nu van uitleggen en voordoen, naar de leerling die het zelf doet. Ook hierbij stel je weer vragen ter controle van begrip. Je oefent met concrete leerbevorderende feedback technieken die je kan toepassen tijdens het begeleiden in oefening. 

Daarnaast behandelen we de kleine lesafsluiting (de leerlingen gaan zelf aan de slag, jij geeft verlengde instructie aan de leerlingen die nog niet zelf verder kunnen) en de grote lesafsluiting (het afronden en evalueren van de les). Voor het evalueren krijg je concrete inspiratie voorbeelden van werkvormen mee.  


Onderwerpen: 
•    Tips voor begeleiden in oefening
•    Leerbevorderende feedback formuleren
•    Kleine en grote lesafsluiting
•    Concrete werkvormen om te evalueren
 

Data:

  • 9 oktober 2024
  • 6 november 2024
  • 15 januari 2025

Tijd: 15.00-18.00 uur

Datum
9 oktober 2024
Tijd
15:00 - 18:00
Plekken vrij
15
Datum
6 november 2024
Tijd
15:00 - 18:00
Plekken vrij
15
Datum
15 januari 2025
Tijd
15:00 - 18:00
Plekken vrij
15